Gastbloggen: het is al jarenlang een bekende techniek onder webmasters en content marketeers om hun linkbuilding naar een hoger niveau te tillen. Een gastartikel op een website met een hoge autoriteit kan immers zeer interessante backlinks opleveren. Toch kleven er ook de nodige risico’s aan gastbloggen en zijn er een aantal do’s en don’ts waar je rekening mee moet houden.
Google houdt streng toezicht op spammy tactieken
Begin 2014 verklaarde Matt Cutts, bekend kopstuk van Google, in zijn persoonlijke blog dat gastbloggen zijn beste tijd heeft gehad. Rond dezelfde tijd maakte Google de regelgeving rondom gastblogs een stuk strikter en deelde het bedrijf penalties uit aan diverse blognetwerken die overduidelijk misbruik maakten van gastbloggen als linkbuilding tactiek.
Inmiddels, meer dan twee jaar later, verfijnt de zoekmachinegigant nog steeds zijn algoritme om meer van dit soort spammy websites te onderscheppen. Toch wil dat niet zeggen dat gastbloggen per definitie een slechte strategie is. Maar zoals bij elke zoekmachine optimalisatie techniek, gaat het vooral om de wijze waarop deze wordt uitgevoerd.
Schrijf voor de intentie van de gebruiker
Bij Google draait alles om de achterliggende gebruikersintentie en het zo optimaal mogelijk bedienen van de gebruiker. Het creëren van een gastblog hoeft zeker niet haakt op dit streven te staan. Van oudsher is een gastblog immers vooral bedoeld om kwaliteit en waarde toe te voegen voor de gebruiker.
Een website plaatst bijvoorbeeld een gastblog van een externe specialist, om zo de kennis van de bestaande schrijvers aan te vullen en de lezer nieuwe invalshoeken en visies te bieden. Uiteraard is hier helemaal niets mis mee. Het bieden van kwalitatief hoogwaardige informatie is in dit geval het hoofddoel en een backlink is in sommige gevallen een onbedoeld gevolg.
Backlinks: geen oorzaak, maar een gevolg van een gastblog
Toch kan het schrijven van een gastblog op een populaire website je nog altijd uitstekende backlinks opleveren. Het is dan echter wel van belang het traditionele hoofddoel van gastbloggen niet uit het oog te verliezen. Schrijf content die daadwerkelijk meerwaarde biedt voor de lezer en verwerk alleen een backlink naar je eigen site in het artikel als het inhoudelijk perfect aansluit op je verhaal.
Een link naar je eigen website moet relevant zijn voor het onderwerp en de context van je gastblog. Is dat het geval? Dan is gastbloggen nog altijd een uitstekende manier om je linkprofiel gestaag uit te breiden met links van hoge kwaliteit. Maar misschien nog wel belangrijker: je brengt je eigen merk of bedrijf onder de aandacht van een grote groep nieuwe mensen. En die exposure is onbetaalbaar.