Links aanleggen is onderdeel van de zoekmachineoptimalisatie. Deze optimalisatie is ontzettend populair omdat iedereen graag bovenaan in bijvoorbeeld Google komt. Hoe beter jouw website namelijk gevonden, hoe meer potentiële klanten jouw website kunnen bezoeken. Maar hoe pak je dat aan? Elk jaar verschijnen namelijk weer nieuwe regeltjes en verdwijnen er een paar. Vandaar dat we een aantal tips vandaag op een rijtje zetten.
Do’s
Gebruik altijd nieuwe en goede content voor jouw website.
Geef altijd kwalitatieve reacties op een blog
Adverteer alleen op betrouwbare websites
Social bookmarking is goed, maar dan wel vanaf topwebsites
Deel jouw pagina’s via geoptimaliseerde linkjes
Don’ts
Gebruik nooit een nep social mediaprofiel alleen voor linkbuilding
Gebruik blogs niet om jouw linkjes op te posten
Gebruik nooit linkjes van lage kwaliteit
Gebruik nooit pop-up-schermen om in te adverteren
Gebruik nooit diverse sitelinks in voettekst
Content, linkjes en social media
Hoe ga je die do’s en don’ts inzetten? Want het lijkt lastiger te worden dan het is. Denk maar eens aan een artikel in de krant. Vaak worden daar mensen aan het woord gelaten, worden er bedrijven genoemd of verwijst het naar meer informatie elders in de krant of bijvoorbeeld op het internet. Deze manier, waarbij iets of iemand geciteerd wordt, is DE manier om in te zetten bij het schrijven van jouw content. En natuurlijk kun je zelf een artikel schrijven over jouw dienst of product maar ook andere kun je dat laten doen. Als ze in de lopende tekst maar af en toe verwijzen naar bepaalde pagina’s van jouw website. Wanneer het artikel daarna ook nog via social media wordt gedeeld, en vervolgens ook jouw pagina’s via Facebook en Twitter voorbij komen, ben je goed bezig.
Content marketing
Contentmarketing is echt een trendwoord voor 2014 en wordt steeds populairder omdat over de artikelen die verschijnen goed is nagedacht. De inhoud van het artikel speelt in op wat de vragen zijn van de lezer om zo nauw mogelijk aan te sluiten bij het antwoord dat hij zoekt. Naast geschreven antwoorden, kan het ook gaan om video’s, afbeeldingen, tutorials, whitepapers, infographics et cetera. Hoe relevanter, des te meer mensen het gaan delen en des te meer natuurlijke linkjes ontstaan er naar jouw website. Een troost dus voor iedereen die bang is dat je uren moet schrijven.
Social media
Websites zoals Facebook en Twitter houden bij hoeveel likes, shares en reacties een pagina krijgt. Dit menselijke gedrag (van reageren op een merk dat geleidelijk stijgt) vindt Google erg belangrijk. Schroom dan ook niet om af en toe te vragen of jouw volgers het artikel willen liken, erop willen reageren of om het artikel te delen met hun online vrienden.