3 gratis tips voor betere rankings

3 gratis tips voor betere rankings

Linkbuilding is een complex proces en vereist een specialistische benadering. Elke linkbuilding campagne is anders en linkbuilden is daarom maatwerk. Toch zijn er een paar aspecten die werkelijk elke succesvolle  campagne kenmerken. In dit artikel geven wij je 3 gratis tips waarmee je jouw campagne snel naar een hoger niveau tilt.

3 gratis linkbuilding tips voor betere rankings

3 gratis linkbuilding tips voor betere rankings

1. Linkbuilden vereist een bruikbare dienst of een goed product

Links opbouwen kan weliswaar wonderen verrichten voor de online vindbaarheid van je bedrijf, maar is natuurlijk geen magisch wondermiddel. Een goed product of een bruikbare dienst vormen een basisvoorwaarde voor het creëren van een sterk linkprofiel.

Je website komt alleen in aanmerking voor backlinks, wanneer je inhoud te bieden hebt die daadwerkelijk iets toevoegt. Google hecht waarde aan links omdat ze iets zeggen over de betrouwbaarheid en autoriteit van een bedrijf.

Hoe meer online gebruikers naar een website verwijzen, hoe relevanter de inhoud waarschijnlijk is. Het omgekeerde is helaas ook waar. Hoe minder relevant de inhoud, hoe kleiner de kans dat mensen naar je site willen linken. Begin daarom bij de basis en bied een nuttige dienst of een sterk product.

2. Backlinks worden versterkt door goede content

Hoe goed de opzet van een campagne ook is, deze kan niet slagen zonder een minimale hoeveelheid kwalitatief sterke content op de website. Content wordt tegenwoordig steeds belangrijker voor Google en is daarmee een integraal onderdeel van elke linkbuilding strategie.

Natuurlijk zijn er unieke situaties waarin content niet noodzakelijk is, bijvoorbeeld wanneer je links bouwt rondom een sterke merknaam. In dat geval is de kans groot dat je bedrijf online al veelvuldig besproken wordt, iets wat jij kunt benutten bij het linkbuilden.

Een veelgebruikte tactiek om linkbuilding in te zetten met content marketing is het creëren van een blog. Zorg wel dat je veel aandacht besteed aan de inhoud van de artikelen. Alleen content van goede kwaliteit biedt meerwaarde aan gebruikers en wordt daarmee beloond door Google.

3. Effectiever door andere marketing inspanningen

Een goede linkbuilding campagne is altijd onderdeel van een overkoepelende marketing strategie. Het opbouwen van een ijzersterk linkprofiel wordt namelijk een stuk makkelijker wanneer dit wordt gecombineerd met andere marketing inspanningen.

Denk hierbij niet alleen aan content marketing, maar ook aan email marketing, adverteren in Google AdWords, social media marketing en PR. Een campagne die direct volgt na een succesvolle publiciteitscampagne kan bijvoorbeeld enorm veel links rondom je merknaam opleveren.

Net zoals regelmatige content marketing niet alleen resulteert in een beter linkprofiel, maar de links op hun beurt ook zorgen voor een betere online zichtbaarheid van diezelfde content. In een goede marketing strategie versterken alle marketing inspanningen elkaars effectiviteit.