Betere content leidt tot effectievere linkbuilding

Betere content leidt tot effectievere linkbuilding

Content speelt tegenwoordig een belangrijke rol bij linkbuilding. Een recent onderzoek door Moz en BuzzSumo wijst uit dat door feiten gestaafde content en opiniërende artikelen op organische wijze de meest backlinks weten te verkrijgen. De onderzoekers kwamen tot hun conclusie na het analyseren van meer dan 1 miljoen webpagina’s met uiteenlopende content.

Linkbuilden blijkt nog altijd lastig

Een opvallende statistiek uit het onderzoek is onder andere dat maar liefst 75% van de online artikelen 0 backlinks blijkt op te leveren. Dit bewijst eens te meer dat het merendeel van de webmasters grote moeite heeft met effectief linkbuilden.

In het onderzoeksrapport wordt daarnaast expliciet gesteld dat er veel content van teleurstellende kwaliteit op internet circuleert. Dit gebrek aan kwaliteit is waarschijnlijk de voornaamste reden dat deze content geen backlinks genereert.

Goede linkbuilding strategie benut long content

85% van de geschreven content bestaat uit minder dan 1000 woorden. Dit betekent een enorme gemiste kans voor content marketeers en linkbuilders, want zogenaamde long content (van meer dan 1500 woorden) krijgt aantoonbaar meer backlinks dan kortere content, ook wel thin content genoemd.

Ook Hubspot heeft onderzoek gedaan naar de optimale lengte van content in een effectieve linkbuilding strategie. Hieruit blijkt dat artikelen met een lengte van minimaal 2500 woorden of meer hoger gewaardeerd worden door lezers. Het resultaat is dat deze content op organische wijze veel meer backlinks richting de website creëert.

Type content beïnvloedt effectiviteit

Bepaalde soorten content blijken bovendien al jarenlang bovengemiddeld goed te scoren. Bekend zijn onder meer artikelen met een zogenaamde ‘Hoe’-titel, zoals bijvoorbeeld:

‘Hoe je met linkbuilding pakketten hoger in Google komt’

Of:

‘Hoe werkt de gemiddelde linkbuilding tool?’

Maar ook lijsten en opsommingen blijken nog altijd opvallend goed te scoren, ondanks het feit dat deze al vele jaren gebruikt worden en in de SEO-wereld inmiddels een beetje een cliché zijn. Denk hierbij aan content met een titel zoals:

‘De 5 beste tips voor gevorderden

Of:

‘3 redenen waarom een linkbuilding bureau onmisbaar is’

Maar als dit type content werkt, waarom zou je het dan niet schrijven? De Click Through Rate (CTR) van dit soort artikelen is nog altijd bovengemiddeld hoog en mensen linken opvallend vaak naar deze content. Het creëren van een lange ‘list-post’ is dan ook een van de beste tips die we je kunnen geven.

Content marketing en linkbuilding versterken elkaar

Content marketing en linkbuilding versterken elkaar

Geheel is meer dan de som der delen

We hebben je al vele malen de essentie van linkbuilding uitgelegd, maar de bijdrage van goede content valt zeker niet te onderschatten. Schrijf daarom artikelen van hoge kwaliteit en investeer vervolgens de nodige tijd in promotie. Dit kan bijvoorbeeld door het benaderen van influencers, het plaatsen van advertenties of het verspreiden van de content via social media.

Dat content marketing werkt en de positieve effecten van linkbuilden vele malen kan versterken, lijdt geen enkele twijfel. Veel grote bedrijven hebben in 2016 zelfs een groter budget voor content marketing dan voor advertenties. Zet content marketing en linkbuilding dan ook gezamenlijk in om tot de beste resultaten in Google te komen.