Alle marketeers die linkbuilding succesvol toepassen, hebben één ding gemeen: ze zoeken vaak naar creatieve oplossingen om de beste backlinks te verkrijgen. De laatste tijd schrijven we bij 1 Good Designer daarom elke week over een nieuwe creatieve techniek, zodat jouw kennis over linkbuilden langzaam maar zeker flink wordt uitgebreid.
De methode die we deze week bespreken, wordt veelvuldig toegepast door de meest vooraanstaande experts in het vakgebied. Maar let op: net zoals zoveel andere linkbuilding technieken, gaat het niet om een quick fix en is een fikse tijdsinvestering een vereiste. Maar op de juiste wijze toegepast, kan deze strategie een groot verschil maken in de ranking van je site.
Grote websites hebben vaak een groter linkprofiel
Ben je al benieuwd op welke mysterieuze methode we precies doelen? Zet je schrap, want het antwoord is: het opsporen van failliete bedrijven. In eerste instantie is het verband tussen failliete ondernemingen en linkbuilding voor jouw bedrijf je misschien niet geheel duidelijk, maar hieronder leggen we uit hoe het precies zit.
Net zoals bestaande bedrijven, hebben veel failliete bedrijven in het verleden een website gehad. Hoe groter het bedrijf, hoe groter vaak ook de website was. En hoe groter de website, hoe groter de kans dat deze veel inkomende links had vanaf andere websites. En dat is precies waar jij je voordeel mee kunt doen bij de linkbuilding voor je eigen site.
404 error: zonde van de link juice!
In veel gevallen zal de website van een failliet bedrijf niet langer werken. Dit betekent dat alle backlinks naar de site op externe websites resulteren in een 404 error voor de gebruiker. Zonde, want niet alleen gaat er op deze manier een hoop link juice verloren, maar ook gaat het ten koste van de gebruiksvriendelijkheid van de externe website.
Voor de webmaster van de externe websites is er dan ook genoeg aanleiding om de niet werkende link te willen vervangen. Veel webmasters zijn echter niet op de hoogte van kapotte links op webpagina’s, omdat ze hun website hier niet vaak genoeg op controleren. Gelukkig ben jij er om de webmaster hier belangeloos op te attenderen!
Laat deze mogelijkheid niet liggen
Een kapotte link op een website vormt immers een uitgelezen kans voor jou. Gaat het om een website die relevant is voor jouw vakgebied en die in de ogen van Google veel autoriteit bezit? Dan is het zeker de moeite waard om even contact op te nemen met de webmaster. Hieronder leggen we uit hoe het in zijn werk gaat.
Zorg dat je een artikel hebt geschreven dat inhoudelijk enigszins vergelijkbaar is met de webpagina die inmiddels offline is. Benader vervolgens de webmaster van de site die naar deze webpagina linkt en attendeer hem erop dat de link niet langer werkt. Wijs hem vervolgens op jouw artikel, dat inhoudelijk een uitstekende vervanger is voor de pagina die niet langer online staat.
Gratis backlink dankzij slimme strategie
De kans is redelijk groot dat de webmaster besluit om een backlink aan te brengen naar jouw artikel. Zo heeft hij met weinig moeite immers geen kapotte link meer op zijn website, iets wat hem louter voordelen biedt. In ruil krijgt jouw site een backlink van een website met een hoge autoriteit en relevantie. Dit is iets wat elke marketeer die zich bezig houdt met linkbuilding wel wil!
Dezelfde methode werkt natuurlijk ook voor bedrijven die verder zijn gegaan onder een andere naam of die hun website om een andere reden offline hebben gehaald. Wees dus creatief in het verzinnen van tactieken en wees alert op kansen die jouw concurrenten nog niet hebben gegrepen. Slimme linkbuilding loont op termijn altijd!