Linkbuilden nog altijd zeer belangrijk voor bezoekersverkeer

Linkbuilden nog altijd zeer belangrijk voor bezoekersverkeer

Over het belang van linkbuilding wordt tegenwoordig nog wel eens gediscussieerd. Natuurlijk: backlinks zijn van oudsher een voorwaarde om hoog in Google te ranken. Maar, zo betogen de tegenstanders, in 2016 is linkbuilden steeds minder belangrijk en wordt het qua toegevoegde waarde zelfs ruimschoots voorbij gestreefd door content marketing.

Duidelijke correlatie tussen backlinks en bezoekersverkeer

Om te testen of deze stelling is, voerden SimilarWeb en Majestic een onderzoek uit waarin ze de proef op de som namen. Het linkprofiel van meer dan 100.000 hoog scorende sites werd minutieus onder de loep genomen om een verband te ontdekken tussen de backlinks en de ranking van de website in Google.

En een verband, dat bleek er al snel te zijn. Meer dan 500.000 backlinks werden door de onderzoekers geanalyseerd en dat leverde interessante resultaten op. Zo bleek er een directe correlatie te zijn tussen het aantal backlinks van een website en het aantal bezoekers dat dezelfde site uit zoekmachine Google ontving.

Gevarieerd linkprofiel leidt tot goede resultaten

In het onderzoek werd daarnaast onderscheid gemaakt tussen organisch zoekverkeer, betaald zoekverkeer en verkeer afkomstig van sociale platformen. De websites die een gevarieerd linkprofiel hadden met links van veel verschillende websites, bleken met name veel bezoekers uit de organische resultaten van Google binnen te halen.

Dit onderzoek bewijst eens temeer dat backlinks anno 2016 nog altijd een grote invloed hebben op de ranking van een website in de zoekresultaten. Links vormen voor Google een belangrijke indicator van autoriteit en relevantie en spelen daarmee een belangrijke rol in het online succes van een onderneming.

Betere linkbuilding leidt tot meer bezoekersverkeer

Betere linkbuilding leidt tot meer bezoekersverkeer

Linkbuilding: ideale mix tussen kwantiteit en kwaliteit

Roy Hinkis van SimilarWeb waarschuwt echter voor een eenzijdige focus op het kwantitatieve aspect van linkbuilding. Volgens de SEO-specialist draagt een gevarieerd linkprofiel weliswaar bij aan een toename van bezoekersverkeer, maar de kwaliteit van de backlinks in kwestie is minstens net zo belangrijk.

Ideaal is dan ook een combinatie tussen beide elementen: backlinks op zoveel mogelijk websites met een hoge autoriteit. Het kan weliswaar de nodige tijd kosten om dit te realiseren, maar linkbuilden is zoals bekend een traject van de lange adem. Het onderzoek van SimilarWeb laat in ieder geval zien dat linkbuilding, mits goed uitgevoerd, nog altijd een zeer positieve invloed heeft op bezoekersverkeer.