Sponsoring: vergeten strategie voor het MKB

Sponsoring: vergeten strategie voor het MKB

Veel webmasters staan huiverig tegenover het opbouwen van backlinks naar hun website. Het algoritme van Google wordt steeds beter in het achterhalen van spammy linkbuilding tactieken, waardoor een penalty in de zoekresultaten een reëel risico vormt.

Toch is er een vrijwel vergeten strategie die een minimaal risico koppelt aan een maximaal resultaat: sponsoring. Met name voor het midden- en kleinbedrijf kunnen backlinks die voortvloeien uit sponsoring een grote bijdrage leveren aan SEO. In dit artikel leggen wij uit hoe het precies werkt.

Sponsoring voor een organisch linkprofiel

Sponsoring is de ideale strategie voor webmasters die een straf vanuit Google ten koste van alles willen vermijden. Google kan er namelijk niets op tegen hebben wanneer een bedrijf backlinks ontvangt als resultaat van sponsoring. Het enige wat de sponsor immers doet, is een evenement of organisatie waarmee men graag geassocieerd wil worden financieel ondersteunen.

In ruil daarvoor ontvangt de sponsor vaak een backlink op de sponsorpagina van de website van de organisatie. Er zijn talloze bedrijven die deze tactiek al jarenlang met succes hanteren, van de lokale schoenenzaak tot de allergrootste multinationals. Backlinks als gevolg van sponsoring werken echter het beste voor het lokale MKB.

Lokaal linkbuilden nader uitgelegd

Kleine bedrijven die proberen voet aan de grond te krijgen in een zeer competitieve lokale markt, kunnen met sponsoring een voorsprong nemen in de organische én lokale zoekresultaten. Dit komt onder meer doordat de bijbehorende Google Mijn Bedrijf pagina verschijnt in lokale Google Maps zoekresultaten voor lokaal georiënteerde zoekopdrachten.

Bij elke Google Mijn Bedrijf pagina wordt de URL van de bedrijfswebsite vermeld. Google neemt de autoriteit van deze website mee bij het beoordelen van de ranking en autoriteit van de Google Mijn Bedrijf pagina, die een grote invloed heeft op lokale zoekresultaten. Door de autoriteit van een bedrijfswebsite te verhogen, stijgt dus tevens de autoriteit van de Google Mijn Bedrijf pagina.

Sponsoring ideale linkbuilding strategie voor backlinks

Sponsoring ideale linkbuilding strategie voor backlinks

Linkbuilding tips voor lokale bedrijven

Een extra voordeel van backlinks die voortkomen uit lokale sponsoring is de hoge relevantie ervan. Een bakkerij in Enschede die in Google hoog wil scoren op de term ‘bakker Enschede’, kan er het beste voor kiezen evenementen of organisaties te sponsoren die ook uit de omgeving van Enschede afkomstig zijn.

Dit verhoogt de relevantie van de backlinks en zorgt voor nog hogere posities in de zoekresultaten. Lokale sponsoring is vaak erg goedkoop, waardoor een kwalitatief hoogwaardige backlink al snel is terugverdiend. Meer weten over de beste manieren om te linkbuilden? In nog vele andere artikelen op deze website wordt linkbuilding uitgelegd.