De grote meerwaarde van interne links

De grote meerwaarde van interne links

Interne links spelen een belangrijke rol in linkbuilding en kunnen een grote bijdrage leveren aan het online succes van een website. Toch zijn er nog altijd veel webmasters die de kracht van interne links over het hoofd zien en hiermee een grote kans op meer bezoekersverkeer laten lopen. In dit artikel leggen we uit wat interne links precies zijn en hoe je deze optimaal kunt toepassen.

Wat zijn interne links?

Een goed begrip van interne links is noodzakelijk om deze waardevolle linkbuilding tool maximaal te benutten. We helpen je daarom om de basistheorie achter interne links nog eens te verversen. Interne links zijn links op een webpagina die verwijzen naar een andere webpagina op hetzelfde domein.

Interne links bevinden zich dus altijd op dezelfde website en zorgen ervoor dat je als webmaster pagina’s onderling naar elkaar kunt laten verwijzen. Dit in tegenstelling tot externe links, die verwijzen naar webpagina’s op een ander domein. Het streven naar een goede balans tussen interne links en externe links is onderdeel van elke linkbuilding strategie.

Interne links kunnen zich in principe overal op je site bevinden. Een goed voorbeeld is het navigatiemenu, dat volstaat met interne links die naar andere pagina’s op je site verwijzen. Maar ook andere onderdelen van je website zoals de footer en de tekst in je blogartikelen kunnen interne links bevatten.

De meerwaarde van interne links voor bezoekers

Interne links op je site zijn van groot belang voor zowel bezoekers als zoekmachines. Net zoals interne links een potentiële klant helpen om je bedrijfswebsite beter te navigeren, helpen ze de crawlingbot van Google om de structuur van je website beter te begrijpen. Zowel bezoekers als zoekmachines zien hierdoor snel welke webpagina’s binnen de site het belangrijkst zijn.

Interne links zijn hiermee een onmisbaar onderdeel van elke serieuze website. Hoe duidelijker de interne links op jouw website, hoe sneller de bezoeker datgene vindt waar hij naar op zoek is. Dit kan bijvoorbeeld het bestellen van een product, maar ook het afnemen van een dienst zijn. En dit voel je als bedrijf direct in je portemonnee.

De meerwaarde van interne links voor SEO

Het aanbrengen van interne links op de juiste plaatsen kan dan ook een belangrijke bijdrage leveren aan het realiseren van je online doelstellingen. Dit effect wordt nog eens versterkt door de positieve invloed die interne links hebben op je zoekmachine optimalisatie inspanningen. Ze helpen je site namelijk om hoger in Google te ranken op bepaalde zoekwoorden.

Wanneer je bijvoorbeeld een landingspagina voor een term als ‘linkbuilding lijst’ hoger wilt laten scoren, kun je mensen via interne links op andere pagina’s naar deze pagina verwijzen. Kies in dat geval voor een relevante anchor text, zodat Google begrijpt dat de landingspagina relevant is voor mensen die zoeken op deze term.

Natuurlijk hebben interne links nog vele andere voordelen, die wij in toekomstige artikelen uitgebreid zullen bespreken. Ben je al goed op de hoogte van de meeste ins en outs van linkbuilding? Lees dan voor meer informatie ook eens onze tips voor gevorderden. Dit artikel bevat diverse tips over hoe je met linkbuilden hoger kunt scoren in Nederland.