Kies je linkpartners zorgvuldig

Kies je linkpartners zorgvuldig

Linkbuilding is een complexe discipline die op meerdere manieren uitgevoerd kan worden. Niet alleen kun je een bureau benaderen om linkbuilding pakketten af te nemen, ook kun je het heft in eigen handen nemen en zelf webmasters benaderen om nieuwe backlinks te creëren. In het laatste geval is een goede strategie echter wel een vereiste.

Klassieke linkuitwisselingsprogramma’s zeer risicovol

Een klassieke link exchange is anno 2016 in elk geval niet aan te bevelen. Ook Google raadt dergelijke linkuitwisselingsprogramma’s sterk af in zijn Richtlijnen voor webmasters. Het is op zich geen probleem wanneer twee websites naar elkaar linken, maar het is wél een probleem wanneer deze websites inhoudelijk niet relevant zijn voor elkaar.

In dat geval lijkt het alsof beide websites alleen maar links hebben uitgewisseld om hun positie in de zoekresultaten van Google te manipuleren. Het is dus raadzaam om zeer voorzichtig te zijn met het uitwisselen van links met andere websites. Toch zijn er een aantal gevallen waarin je het zou kunnen overwegen:

  • De andere website bevat veel inhoudelijk sterke content die verwant is aan het onderwerp van jouw website
  • De andere website is geen directe concurrent van je eigen site
  • De andere website is op alle gebieden van hoge kwaliteit (mobielvriendelijk, snel, gebruiksvriendelijk, etc.)
  • De andere website scoort in Google op vergelijkbare zoektermen als je eigen site
  • De andere website kan mogelijk veel bezoekersverkeer genereren richting jouw site
Kies je linkpartners zorgvuldig in een goede linkbuilding strategie

Kies je linkpartners zorgvuldig in een goede linkbuilding strategie

Werk samen met betrouwbare webmasters

In een goede linkbuilding strategie moet niet alleen een andere website zorgvuldig onder de loep worden genomen, ook de bijbehorende webmaster moet aan diverse criteria voldoen. Je wilt immers niet in zee gaan met iemand die de alarmbellen bij Google doet rinkelen en daarmee ook jouw website in het verdachtenbankje laat belanden. Dit is wat je graag wilt zien:

  • De andere webmaster reageert snel op mails en actualiseert zijn website regelmatig
  • De andere webmaster richt zich op een vergelijkbare doelgroep als jij, maar is geen directe concurrent
  • De andere webmaster communiceert op een prettige manier en houdt net als jij van duidelijke afspraken
  • De andere webmaster monitort net als jij zorgvuldig het effect van de geplaatste links

Relevantie doorslaggevend bij linkbuilding

Voldoen zowel de website als de webmaster aan alle bovengenoemde criteria en besluit je backlinks uit te wisselen? Zorg er dan allereerst voor dat de links inhoudelijk daadwerkelijk van toegevoegde waarde zijn voor de lezer. Google wil immers vooral dat jij gebruikers van relevante en actuele informatie voorziet.

En wanneer je dat doet met behulp van een externe link, is daar in feite helemaal niets mis mee. Sterker nog: onderzoek laat zien dat externe links naar websites met een hoge autoriteit een positieve invloed kunnen hebben op je eigen rankings. Wil je meer weten over linkbuilding? Lees dan onze andere tips.