Waarom linkbuilden in 2016 nog altijd van groot belang is

Waarom linkbuilden in 2016 nog altijd van groot belang is

In de SEO-wereld gaat er tegenwoordig steeds meer aandacht uit naar de belangrijke bijdrage van content marketing aan website rankings. Ook de toenemende rol van Google’s RankBrain wordt steeds vaker belicht. De invloed van linkbuilden is in 2016 echter nog onveranderd groot en een goede linkbuilding strategie is zelfs noodzakelijk om de rest van je online marketing te versterken.

Elke online marketeer weet dat het tegenwoordig cruciaal is om met je bedrijf zo hoog mogelijk te ranken in Google. En voor een hoge positie in de zoekresultaten zijn links nodig, bij voorkeur veel links. Samen met content en RankBrain behoren links dan ook nog altijd tot de 3 meest invloedrijke factoren op het gebied van website rankings.

De voordelen van een goede strategie

Daar waar linkbuilding vroeger echter de heilige graal van zoekmachine optimalisatie was, zijn er nu meerdere goede alternatieven aan het front verschenen. Maakt dat links anno 2016 dan geheel overbodig?
Allerminst, zo zeggen de meest vooraanstaande experts. Een goede strategie biedt namelijk diverse grote voordelen ten opzichte van andere SEO-methoden:

Goede links resulteren in een grotere naamsbekendheid en meer klanten

Er zijn weinig andere zaken dan een link die de naamsbekendheid van je bedrijf in zo’n korte tijd exponentieel kunnen laten stijgen. Een link op een website doet dit op veel effectievere wijze dan een vernoeming in een ander medium.

Goede linkbuilding versterkt je reputatie

Goede linkbuilding versterkt je reputatie

Wanneer je bedrijf bijvoorbeeld genoemd wordt in een krant of dagblad, zullen de meeste mensen je bedrijfsnaam al snel weer vergeten. Maar als dezelfde krant op zijn website een link plaatst naar je bedrijf, klikken geïnteresseerden direct door naar jouw bedrijfswebsite.

Een link leidt hierdoor niet alleen tot een hogere naamsbekendheid, maar zorgt ook voor actiegerichte bezoekers die klaar zijn om te converteren naar klanten. Niet voor niets biedt menig bureau linkbuilding pakketten aan met links vanaf mediagerelateerde (nieuws)sites.

Goede links verlenen autoriteit aan je online marketing inspanningen

Wanneer je jouw bedrijf, product of dienst aan de wereld toont, wil je graag dat het onder de aandacht komt van belangrijke influencers. En het liefst krijg je van diezelfde influencers een link om zo je online zichtbaarheid te verhogen.

Een goede zichtbaarheid is namelijk een voorwaarde voor succesvolle marketing. Hoe meer aandacht je online marketing activiteiten weten te genereren, hoe succesvoller je marketing vaak is. Links kunnen je andere online marketing inspanningen dan ook flink versterken.