Persbericht is een gedateerde linkbuilding techniek

Persbericht is een gedateerde linkbuilding techniek

Persberichten werden in het verleden vaak aangeprezen als ideaal hulpmiddel bij linkbuilding. Marketeers doorspekten hun persbericht met zoekwoorden en links en verspreidden dit artikel vervolgens via talloze gratis nieuwswebsites en andere persdiensten. Deze tactiek is inmiddels achterhaald en werkt zelfs averechts: daarom vertellen wij je een betere methode.

Linkbuilding moet aan regels voldoen

Persberichten zijn in de loop der tijd een steeds minder belangrijke rol gaan vervullen. Journalisten houden de actualiteiten tegenwoordig scherp in de gaten via andere media zoals blogs of blijven op de hoogte van het laatste nieuws door influencers op social media. Het verspreiden van persberichten met een link is hierdoor minder effectief geworden.

Ook Google heeft de regels inmiddels aangescherpt. Persberichten die een minder relevante inhoud en links bevatten en via talloze nieuwsdiensten worden verspreid, worden als verdacht gezien. De website waarnaar de link verwijst loopt hierdoor het risico op een straf en een daling in de zoekresultaten: het linkbuilden werkt dan averechts!

Persberichten verspreiden is ineffectief linkbuilden

Het verspreiden van persberichten is vaak schieten met hagel. Je hebt geen controle over de journalisten die besluiten je nieuws te publiceren en kunt de kwaliteit van de website waarop je link wordt geplaatst hierdoor niet beïnvloeden. Veel beter is het daarom om je bericht specifiek te richten op een select gezelschap journalisten van gerenommeerde media.

Het persbericht met de link naar je website belandt hierdoor gegarandeerd op een website met een hoge autoriteit en de backlink vormt zo een waardevolle toevoeging aan je linkprofiel. Weet je al welke journalisten je wilt benaderen? Dan vormt Facebook het ideale medium je blogpost te promoten en verspreiden.

Persbericht minder effectief voor linkbuilding

Persbericht minder effectief voor linkbuilding

Effectieve linkbuilding tegen lage kosten

Zoek de journalisten die je wilt benaderen op Facebook en achterhaal het Facebook ID van hun profiel. Creëer vervolgens Facebook advertenties die jouw blogbericht promoten en richt deze op deze specifieke Facebook profielen. Hier vind je een handleiding over het maken van aangepaste doelgroepen voor Facebook advertenties.

Deze methode kost je niet alleen nauwelijks geld, maar is bovendien een zeer effectieve linkbuilding strategie en een uitstekend alternatief voor dure linkbuilding pakketten. Tegen extreem lage kosten kun je backlinks krijgen op gerespecteerde mediasites die je website gegarandeerd zullen helpen hoger te ranken.