Win Win Win!

Win Win Win!

“Iets winnen? Gratis? Waar?!” Het is wel duidelijk, mensen zijn dol op het winnen van prijzen. Veel bedrijven mengen zich dan ook in de wereld van prijsvragen, het is tenslotte dé manier om je bedrijf onder de aandacht te brengen. Veel winacties vinden tegenwoordig plaats op Facebook, echter heeft Facebook een aantal huishoudelijke regels waar je je aan moet houden. Deze regels zijn bij veel mensen echter onbekend en dus is het tijd voor een spoedcursus!

Schrik niet maar Facebook heeft een behoorlijk aantal regels, strenge regels, opgesteld wat winacties betreft. Dit hebben ze gedaan zodat nieuwsoverzichten van gebruikers niet volstaan met spam, ook wel winacties genoemd. Niemand wil een nieuwsoverzicht vol met winacties geliked door zijn of haar vrienden. Als je je niet aan de regels houdt en Facebook betrapt je hierop, kom je op een zwarte lijst te staan. En zeg nou zelf, dat wil je liever voorkomen toch?
Om deze reden zegt Facebook dat je gebruik moet maken van een speciale app, deze staat los van de tijdlijn van Facebook. Het voordeel hiervan is dat je nieuwsoverzicht dus niet overspoeld wordt door winacties maar dit langs de zijlijn gebeurd.  Via je tijdlijn mag je gelukkig wel verwijzen naar deze app maar het mag niet als toegangsvoorwaarde dienen. De volgende zaken zijn ten strengste verboden om te plaatsen op je tijdlijn:

  • “Like dit bericht en win”
  • “Reageer op dit bericht om kans te maken op”
  • “Deel dit bericht met je vrienden en wie weet win jij”
  • “Geef antwoord op deze poll en onder de stemmers verloten wij”

Als de actie is afgelopen, is het verboden om de winnaar via Facebook te benaderen. Je moet de winnaar dus op een persoonlijke manier zien te bereiken maar niet via Facebook. Je kan een winnaar bijvoorbeeld benaderen via een e-mailadres om zo het heugelijke nieuws met de winnaar te delen.

Het belangrijkste is dus dat je een winactie plaats laat vinden via de zogenaamde app. Deze app plaats je binnen een aparte TAB op je Facebook pagina. Binnen deze app moet je altijd toestemming vragen om de gegevens van de deelnemers die van pas komen bij het bekendmaken van de winnaar. Dit is de plek waar je de actie uit kunt leggen, wat het inhoudt en wat er te winnen valt. Zorg dat de algemene voorwaaarden van de actie ook te lezen zijn via deze app en laat deelnemers akkoord gaan met deze voorwaarden.

Hieronder volgen nog een aantal tips om je winactie succesvol te maken:

  • Zorg voor een creatieve prijsvraag maar maakt het niet te moeilijk. Mensen beslissen vaak binnen een paar seconden of ze mee willen doen aan een prijsvraag.
  • Kom met een originele prijs, iets wat je niet gewoon in de winkel kan kopen maar iets exclusiefs wat nergens anders te verkrijgen is.
  • Vraag aan de deelnemers of ze het bericht na deelname willen liken, op deze manier bereidt je je potentiele klantenkring uit.

Succes!

Bron: Dutchcowboys.nl

Geef een reactie