De wondere wereld van Twitter

De wondere wereld van Twitter

Twitter, een alom bekend fenomeen. Een tweet de wereld in sturen kan je als persoon of bedrijf de nodige aandacht opleveren die je bedrijf veel goeds kan bieden. Twitter maakte in oktober 2012 bekend dat er op een gemiddelde dag zo’n 500 miljoen tweets worden verstuurd. Hoe zorg je er nu voor dat de inhoud van jouw tweet tussen die 500 miljoen andere tweets opvalt? Hieronder volgen een aantal tips die je wellicht kunnen helpen:

  • Als je iets unieks gaat tweeten, zorg dan dat je er als eerste bij bent! Recent en uniek nieuws wordt vaak geretweet door mensen maar als 100 anderen jou al voor zijn geweest dan is het al snel een vrij mislukte poging. Retweeten biedt de kans om nog meer volgers te trekken en dus je tweets op een breder platform te uiten.
  • Het tijdstip waarop je een tweet verzendt, is zeer belangrijk. Omstreeks het middaguur zijn de meeste twitteraars actief en dus is de kans groter dat je tweet opgemerkt wordt.  Niet alleen het tijdstip is essentieel nee, ook de dag waarop je een tweet de wereld in stuurt, is van belang.  In het weekend zijn twitteraars actiever dan doordeweeks en zul je dus eerder opgepikt worden.
  • Het inplannen van tweets is ontzettend handig en veel bedrijven maken met liefde gebruik van het van te voren inplannen van tweets zodat je zelf niets meer hoeft te doen op het moment zelf. Pas hier alleen ontzettend goed mee op! Het kan voorkomen dat je tweets nogal op een ongelukkige momenten de deur uit worden gedaan. Afgelopen dodenherdenking stuurden bedrijven zoals Bol.com, National Geographic en Comedy Central ‘per ongeluk’  een tweet de deur uit om stipt acht uur. Dat is natuurlijk iets wat je ten alle tijden wil voorkomen, dus ga hier zorgvuldig mee om en ben zeker van de tijdstippen waarop je een tweet wil verzenden.
  • Zorg voor een korte doch duidelijke gebruikersnaam. Het moet in één klap duidelijk zijn van wie de tweet afkomstig is, echter is een lange gebruikers naam niet handig aangezien deze vaak wegvalt zodra een tweet geretweet wordt.
  • Het gebruik van signaalwoorden en hashtags wordt zeer aanbevolen. Belangrijk hierbij is om met name woorden te gebruiken die voor je doelgroep interessant zijn. Door het gebruik van signaalwoorden en hashtags pikken twitteraars voor wie het bericht bedoeld is sneller op en de kans is hiermee ook groter dat je bericht geretweet wordt.
  • Indien je tweet een link bevat, plaats dan nooit een volledige link. Dit staat enorm onoverzichtelijk. In plaats daarvan kun je beter gebruik maken van linkverkorters.
  • De inhoud van je tweet moet duidelijk zijn, niet te lang, het moet als liefste een link bevatten en als toevoeging moet het ook nog eens interessant zijn. Dat zijn best veel eisen waar je aan moet voldoen, besteed dus de nodige tijd aan je tweets. De tweet moet twitteraars nieuwsgierig maken en de inhoud moet dermate interessant zijn dat het het retweeten waard is.

Twitter is een wondere wereld waar veel zin- en onzin wordt geplaatst. Mits je er zorgvuldig mee omgaat en er de nodige aandacht aan besteedt, kan Twitter je enorm veel kansen bieden. Succes!

Bron: twittermania.nl

Geef een reactie