Een nieuwe trend in het sociale medialandschap

Een nieuwe trend in het sociale medialandschap

Applicaties voor je smartphone of tablet groeien als onkruid uit de grond maar heel af en toe bloeit er eentje tussen waar je echt iets mee kan. Zo is dat ook het geval met de app ‘Vine’.
Vine is een applicatie die al een behoorlijk tijd op de markt is maar afgelopen januari heeft Twitter Vine overgenomen en opnieuw gelanceerd. Sinds dat moment ging het hard met de app die vooralsnog alleen beschikbaar is voor de Iphone en Ipad.

Vine is een app die de gebruiker in staat stelt om in zes seconden een boodschap over te brengen middels beeld én geluid. Deze korte video kan de gebruiker delen via verschillende sociale netwerken. Inmiddels gaan steeds meer bedrijven overstag en gaan ze aan de slag met het maken van een filmpje. Zes seconden is uiteraard niet zo lang maar dit zorgt er juist voor dat de gebruiker erg creatief aan de slag moet gaan.

Het concept van Vine is eigenlijk super simpel; zolang je vinger contact heeft met het beeldscherm wordt er een filmpje opgenomen. De gebruiker heeft vervolgens maar zes seconden de tijd om er iets leuks van te maken. Creativiteit is hier dus geboden. Backstage sfeerimpressies, een liedje, een dansje, een instructie, je kan het zo gek niet bedenken. De inhoud van het filmpje kan bijvoorbeeld bijdragen bij het promoten van een nieuw product, een lancering van een nieuwe dienst of bij het maken van een instructiefilmpje, alles is mogelijk! Er is alleen één gouden regel; zorg niet voor te veel informatie! De duur van een filmpje is weliswaar maar zes seconden maar dit betekent niet dat je een complete speelfilm in zes seconden moet laten zien.

Met de nodige dosis creativiteit kan Vine zeker bijdragen aan de boodschap die een bedrijf wil overbrengen. Het maakt een boodschap net een beetje levendiger dan wanneer er slechts sprake is van een filmpje of een stukje tekst. Daarnaast is Vine ook zeer laagdrempelig voor andere gebruikers. Een filmpje heeft altijd de standaardduur van zes seconden, een gebruiker weet daardoor zeker dat hij of zij geen overbodige tijd verspild aan het filmpje. Vine is een geschikt middel om de communicatie levendiger te maken en zeker niet onbelangrijk; gebruikers worden nieuwsgierig.

Bron: marketingfacts.nl

Geef een reactie